سورتمه

قدیر شعیبی

سورتمه

قدیر شعیبی

برای که ؟

در جنگ یونان و خشایارشا _ که شاه قریب نیم میلیون سرباز ایرانی را از مردم ماوراءالنهر تا مدیترانه ، به سرزمین کوچک یونان کشاند _ در تنگه ترموپیل ( گذرگاه داغ ) ، سیصد تن از مردم اسپارت ، به سرداری لئونیداس ، با اینکه می توانستند دره را رها کنند و بگریزند ، معذلک ماندند و همه کشته شدند ، و بعدها بر قبر دسته جمعی آنها نوشته شد : << ای رهگذر ، به لاسدمونی ها بگو که ما در اینجا خوابیده ایم تا به قوانین آن وفادار باشیم . >>

چند سال پیش ، من و ایرج افشار با اتومبیل از تنگه مخوف ترموپیل گذشتیم و در پیچاپیچ آن تنگه ، در خاک افتادن ده ها و صدها و هزارها سرباز پارسی در خیال من مجسم می شد ، و سطور تاریخ رژه می رفت ، آنجا که داریوش در کتیبه مزار خود نوشته بود : اگر فکر کنی که چند بود آن کشورهایی که داریوش شاه داشت : پیکرها را ببین که تخت را می برند ، آنگاه خواهی دانست که نیزه پارسی دور رفته . . . آنگاه بر تو معلوم می شود که مرد پارسی خیلی دور از پارس جنگ کرده است .

این ابیات را همانجا گفته ام :

در ترموپیل ، زخمی آتن ، به خون نوشت :

                                             من از برای خاک وطن کشته می شوم

پیکان ز رگ کشید برون ، پارسی و ، گفت :

                                             من هم بدون گور و کفن ، کشته می شوم

اما یکی نگوید ، کاین سوی << مرمره >>

                                             معلوم هست بهر که من کشته می شوم ؟

 

محمد ابراهیم باستانی پاریزی

نظرات 1 + ارسال نظر

سیگاری نیستم
اما به توکه فکرمیکنم
انگارمزرعه ای ازتوتون
درسرم آتش میگیرد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد