سورتمه

قدیر شعیبی

سورتمه

قدیر شعیبی

سفر قندهار در میان صد فیلم برتر هفته نامه تایم

پنجشنبه 16 اکتبر 2008 ( 26 مهر 1387 )  فیلم سفر قندهار به کارگردانی محسن مخملباف یکی از صد فیلم برتر تاریخ سینمای جهان به انتخاب هفته نامه امریکایی تایم شد .

فیلمهای محسن مخملباف را سالها قبل از سفر قندهار دیده بودم . اولین اثر در سالهای ابتدایی انقلاب یک نمایشنامه تلویزیونی بود ، این نمایشنامه نگاهی انتقادی به نیروهای چپ در ایران داشت ، در مضمون کلی این نمایشنامه یک عضو حزب چپ با وجود پیروزی انقلاب و باز شدن درب زندانها و آزادی زندانیان سیاسی حاضر نبود زندان را ترک کند و معتقد بود باید منتظر ماند تا این آزادی بوسیله پرولتاریا و انقلاب چپ ها تحقق یابد . اولین فیلمهای مخملباف نیز تقریبا" همانند بایکوت چنین مضمونی ( نگاه انتقادی به چپ ) داشت تا اینکه با عروسی خوبان و دستفروش نگاه واقع بینانه تری به مسائل پیدا کرد . با نگاه فلسفی به موضوعات جرقه های تغییر و بینشهای جدیدی در وی پدید آمد . وی بعد ها با ساختن شبهای زاینده رود و نوبت عاشقی که هچوقت اجازه اکران نیافتند راه خود را از حوزه هنری سازمان تبلیغات جدا کرد و آخرین پیوندهای خود را نیز با ساختن فیلمهایی همچون بای سیکل ران با لایه های قدرت و نظام قطع کرد .

سفر قندهار را قبل از عملیات 11 سپتامبر دیدم . افغانستان سرزمین فراموش شدگان بعد از اکران این فیلم آنچنان نقشی در معادلات سیاسی دنیا بازی کرد که بدون شک اثرات آن تا قرنها بر زندگی آدمها خواهد ماند . جورج بوش رئیس جمهور امریکا بعد از حملات 11 سپتامبر به برجهای دو قلو سازمان تجارت جهانی و در هنگامه تدارک حمله نظامی شورای امنیت به افغانستان و طالبان نمایش خصوصی فیلم را بصورت فوق العاده درکاخ سفید درخواست کرد .

قرار گرفتن سفر قندهار در میان صد فیلم برتر تاریخ سینمای جهان در کنار غولهای صنعت سینمای غرب و هالیوود همچون : همشهری کین ( اورسن ولز ) ، هشت و نیم ( فدریکو فلینی ) ، فهرست شیندلر ( استیون اسپیلبرگ ) ، پدر خوانده ( فرانسیس فورد کاپولا ) ، خوب بد زشت ( سر جیولئونه ) ، رفقای خوب ( مارتین اسکورسیزی ) ، پرسونا ( اینگمار برگمن ) ، راننده تاکسی ( مارتین اسکورسیزی ) جنگ ستارگان ( جورج لوکاس ) ، لورنس عربستان ( دیوید لین ) ، دوستان عامه پسند ( کوئینتن تارانتینو ) و ... برای سینمای انسانی مخملباف و سینمای ایران افتخار بزرگی است .  

نظرات 2 + ارسال نظر
نوید 29 مهر 1387 ساعت 18:38 http://bottles.blogsky.com

قبول دارم افتخار بزرگیه اما این آدم رو قبول ندارم. به نظرم سطح فکرش خیلی پایینه. هنوزم نمی دونم چرا این فیلم جزو صد فیلم شده. شایدم شایعه باشه.

پونی خانوم 29 مهر 1387 ساعت 18:58 http://poni.blogsky.com/

هرچند از شخصیت مخملباف متنفرم ولی بالا رفتن ایرانی ها توی هر زمینه ای باعث افتخار ماست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد